Juleferie i Rocky Mountains

“Sneflokke kommer vrimlende, hen over Diger trimlende, det knyger ud af Himlene, det sluger Hegn og Gaard, det ryger ind ad Sprækkerne…” skrev Jeppe Aakjær i 1916. 100 år efter er det som det ikke findes mere.

Snefnug eller Sneflokke. Det er noget, der hører barndommen og en julesang til. Det synes bare aldrig rigtigt at ske mere. I hvert fald for sjældent. Og slet ikke omkring jul og nytår. Det er som om, julen er forvandlet til en brun jul og ikke en hvid jul. En jul med plusgrader og en trist intetsigende himmel i stedet for frost og en klar blå himmel.

Her er det, Canada kan hjælpe. Sådan tænkte min familie og jeg. Det skulle i hvert fald prøves af. En hurtig flyvetur til Calgary på den canadiske prærie, og vi var ved porten til de sneklædte Rocky Mountains-bjerge. Ved indflyvningen til byen fra syd havde vi på vores venstre side Calgary by i forgrunden med de snedækkede gader og hustage, og i horisonten, 100 km borte, lå de sneklædte bjerge. Vi kunne ikke vente med, at flyets hjul skulle smage asfalten, og vi kunne komme videre.

1 km fra porten til Banff National Park ligger Canmore by. Her havde vi valgt vores base i bjergene. Vi havde lejet en god stor og hyggelig hotellejlighed med parkering i kælderen. Til lejligheden hørte der også en altan med gasgrill. Hotellet havde udendørs hot spa, fitnessrum samt både gratis Netflix og DVD-udlån af de nyeste spillefilm plus et hurtigt internet. Så alle i familien var glade.

Vinter i Canada handler meget om at løbe på ski, langrend eller alpint. Vi havde valgt begge fra. Det var en ikke derfor, vi tog til Canada. Det var for at komme væk fra den danske jul og opleve rigtig vinter, der ikke bare var to dage med sjapsne og glatte veje.

I Canmore, få km fra hotellet, ligger Canmore Nordic Centre, hvor det er populært at løbe langrend, ski-skydning samt kælke og gå med sne-sko. Vi købte nogle billige kælker i Walmart, så de fleste dage begyndte med en halv time med fuld fart på kælkebakken. Herlig start i kulden, vi fik røde kinder og pulsen op. Efterfulgt af sort kaffe og varm kakao, der fik os tøet op igen.

En rolig hvid jul

En rigtig jul er en hvid jul. Der hører sne til, og helst nyfalden hvid, ren sne. Den 24. december begyndte vi dagen med det “full english”-morgenmadsbord med pølser, røræg, bacon, toast, Pølserne blev stegt på udendørsgrillen. Iført hue, handsker, halstørklæde og fleecetrøje stod vi på altanen og grillede i minus 15 grader. Juleaftensdag tilbragte vi i skønne Banff. Vi kiggede lidt på vinduer, købte nogle ekstra smågaver inden vi efter frokost tog på hestekanetur. Julemaden indtog vi på Coyote’s Southwestern Grill på Caribou Street. Juleudsmykningen blev tændt, og Banff by viste sig fra sin hyggeligste side med snedækkede gader og julelys. Vi kørte den korte tur, 17 km, tilbage til Canmore, hvor vores “juletræ” og gaver ventede. Juletræet var 30 cm højt, små korte trægrene sat fast på en metal centerakse; helt drysfri. Juledag, dagen hvor mange anglo-canadiere fejrer jul, tog vi en formiddagsjulegudstjeneste i St Michaels Anglican Church i Canmore. Hyggelig og meget personlig service, hvor vi sammen med menigheden gav hinanden knus og hånd og en “peace be with you”-hilsen.

Icefields Parkway

Verdens smukkeste landevej. I hvert fald om sommeren. Jeg har kørt de 232 km fra Lake Louise og Trans-Canada Highway # 1 til Jasper 11 gange, men alle ture har være om sommeren. Nu skulle det blive en vinteroplevelse.

Icefields Parkway, Isbræernes landevej, stod klar i 1940, som en smuk kør-selv tur gennem en udstillingsmontre fyldt med kraftfulde landskaber bestående af Canadas smukkeste bjerge, reflekterende  smaragdgrønne bjergsøer, betagende gletsjere og buldrende vandfald samt brusende floder.

Utrolige snehvide landskaber mødte os på landevejen. Selve vejen var de fleste steder også hvid. Dækket af is og sne. Modsat om sommeren var de fleste bjergsider dækket af sne. Kun enkelte steder viste bjergene deres ar af grå klippesider. Floderne var frosset til og dækket af sne. Træerne tynget af frost og sne. Isbræer og gletsjere stod mere hvide om vinteren, end de gør efter nogle lune sommermåneder.

De canadiske Rocky Mountains var som en snehare iført sin smukkeste vinterpels. Dyresporene efter hjorte og bjerggeder var tydlige på det hvide tæppe. Vi så en flok æselhjorte, der gik og skubbede sneen væk for at finde lidt føde.

Snerydning af landevejen sker, når det er nødvendigt og kun i de lyse timer, så ofte kun mellem 8.00 til 15.30. Vejen bliver ikke saltet, og vinterdæk er påbudt fra 1. november til 1. april.

Med en fornuftig hastighed indtog vi Icefields Parkway. Stille gled vi gennem landskaberne. Mødte nogle få modkørende. På vigepladser og langs vejen holdt der flere steder biler, og vi kunne fra bilerne se spor efter snesko og langrendsski ind i ødemarken. Vi havde lejet snesko og ville prøve kræfter med denne typiske canadiske disciplin. Sneskoene, der gjorde det muligt for pelsjægerne at gå rundt i den meterhøje sne, når de skulle ud og tjekker deres fælder. Vi gik en tur med snesko ved Peyto Lake.

Hos os er der ingen tvivl. Icefields Parkway er verdens smukkeste landevej. Både sommer og vinter.

Ishockey

Canada er ishockey, og ishockey er Canada, så en vintertur til Canada uden en ishockeykamp var utænkelig. Calgary Flames skulle i juledagene have besøg af Winnipeg Jets, hvor spiller nummer 27 er unge Nikolaj Ehlers fra Aalborg. Sikke en stemning før og under kampen. Saddledome-hallen i Calgary kogte i flere omgange, da Johnny Gaudreau scorede 3 gange, og ikke mindst fordi Calgary Flames vandt en overbevisende sejr på 4-1. Ehlers spillede ikke sin bedste kamp, men har eller gjort det godt i sin første sæson i nordamerikansk ishockey.

Alle steder i Canada, hvor det er muligt, bliver søer og græsplæner om vinteren omdannet til skøjte- og ishockeybaner. Den store græsplæne ved Banff Community High School var omdannet til en skøjtebane, hvor de lokale fra helt unge og op til seniorerne løb på skøjter og selvfølgelig også spillede ishockey.

West Edmonton Mall

Vores andet stop på vinterturen til det vestlige Canada var Edmonton, hvor vi skulle bruge lidt tid i West Edmonton Mall. I tyve år verdens største indkøbscenter og stadig på top-10 listen over de største. Edmonton, hvor sommertemperaturen kan nå 30 grader og vintertemperaturen –30 grader, er det oplagte sted for et kæmpe indkøbscenter. Et center som er meget mere end indkøb i 800 butikker. I centret finder du minigolf, biograf med et utal af sale, Galaxyland – et kæmpe indendørs Tivoli, skøjtebane, badeland med kæmpe bølgebassin, surferpool, rutsjebaner, zip-line og bungy-jump. Ligeledes ved West Edmonton Mall er Wild West Shooting Centre, Canadas største indendørs skydebane, hvor du kan lege texaner og prøve alverdens skydevåben.

Happy Holidays

Vi skulle igen og igen lige huske, at Canada er multietnisk. Mange steder blev vi ikke mødt af Merry Christmas, men Happy Holidays. Canada er et sted med mange kulturer og mange religioner, så Happy Holidays virker meget passende.

Dagene i bjergene gik hurtigt. Dagene gik med kælketure, en kop formiddagskaffe på Tim Hortons eller Starbucks, lidt indkøb, en tur i hot tub, en gåtur, en udflugt til Banff, Lake Louise eller tur ad Icefields Parkway. Spise ude eller hjemme, lidt hygge foran pejsen, læse lidt, se en film eller finde nogle brikker til det 1.000 brikker puslespil, som blev feriens helt store udfordring.

En formiddag tog vi i Canmore Curling Club, hvor vi lejede en bane, og Katie lærte os regler og ikke mindst teknikken, når vi skulle sende en god “sten” af sted. Nemt ser det ud på TV, svært var det lige at finde den rigtige balance, fart og glid, så stenen hverken kom for kort eller for langt. En svær, men sjov opgave. Respekten for udøverne på TV var noget større efter vores første halvanden time med curling.

Vores juleferie i Canada

Vi forlod Danmark den 19. december og vi hjemme igen den 2. januar.

Flyrejsen var Billund via Amsterdam til Calgary, hvor vi landede kl. 13.55. Her stod der stor en Alamo Premium SUV stationcar klar til os.

Vi begyndte med en overnatning på Hampton Inn & Suites Calgary-University. Derefter 10 overnatning på Falcon Crest i Canmore, med udsigt til Rocky Mountains. Turen sluttede med 3 overnatninger på Hampton Inn & Suites Edmonton Airport.

Vi fløj hjem fra Calgary via Amsterdam til Billund.

7 vinteraktiviteter

Stå på ski. Alpine eller langrend. Der er tre gode skisporsteder. Mt Norquay ved henholdsvis Banff by, Sunshine Meadows mellem Banff og Lake Louise samt Lake Louise Ski Resort. Sydøst for Banff by og Canmore ligger der også Nakiska Ski Resort, der er mindre kendt, men ikke dårligere.

Kælke eller tube ned af bjergsiderne. Der er gode bakker mange steder, eksempelvis ved Canmore Nordic Centre. Tubeanlæg med slæbelift finder du ved Mt Norquay og Nakiska Ski Resort.

Se NHL ishockey og selv stå på skøjter. Både Calgary og Edmonton har NHL-ishockey hold og spiller kampe fra oktober til april. Alle steder i og omkring bjergene, hvor der er frosne søer eller engområder, der kan bruges, vil du finde skøjtebaner om vinteren.

Vandrer i de snehvide landskaber. Med eller uden snesko. Nationalparkerne byder på et utal af stier.

Hestekanetur. Warner Stables har ture ved Banff by.

Slædehundetur. Der er flere selskaber i og omkring nationalparkerne, der tilbyder hundeslædeture.

Skidoo-tur, som canadierne kalder en snescooter. De er flere selskaber i og omkring nationalparkerne, der tilbyder snescooterture.

Syv oplagte vinteroplevelser. Læg dertil nogle dage i et af verdens største indkøbscenter, West Edmonton Mall, med masser af underholdning og indendørsaktiviteter.

3 steder og…

3 steder at gå med snesko: Ved Canmore Nordic Centre, ved Peyto Lake (km 42 på Icefields Parkway) og fra Lake Louise til Mirror Lake.

3 steder at stå på alpine ski: Lake Louise Ski Resort, Mt Norquay Ski Resort og Nakiska Ski Resort.

3 steder at løbe langrend: Ved Canmore Nordic Centre, ad Moraine Lake Road ved Lake Louise og ad Sundance Trail til Sundance Canyon ved Banff by.

3 steder at spise billigt: Tim Hortons i Banff og Canmore, Rocky Mountain Bagel Co i Canmore samt Cascade Shops Food Court i Banff.